Författare till ett IRM skyddat dokument är nu utlåst

slirfeldt

New Member
Joined
Sep 19, 2003
Messages
12
Hej!
Jag har ett Excel dokument som jag själv är författare till, som jag använt problemfritt i några år. Men nu kommer jag plötsligt inte längre åt att öppna dokumentet, det står att jag måste begära rättigheter från författaren.

För att förlänga eller ge andra användare så måste man öppna dokumentet, såvitt jag vet..
Jag använder 2007

Några ideer?
 

Excel Facts

Test for Multiple Conditions in IF?
Use AND(test, test, test, test) or OR(test, test, test, ...) as the logical_test argument of IF.
Hej,

Det ända som jag kommer att tänka på är att när du säger att du använt dokumentet i flera år och samtidigt använder 2007, så bör dokumentet vara skapat i tidigare version och du sedan uppgraderat. Känns du igen som författaren? Har du över huvudtaget installerat IRM (om du t.ex uppgraderat till 2007 utan att ha Vista)?
 
Upvote 0
Hejsan!

Tack för ett snabbt svar!

Alldles rätt, jag skapade dokumentet i 2003/Xp, men operativsystemet och office paketet är uppdaterade till 2007/Vista för ganska länge sedan. Det har fungerat fullt ut sedan dess. Så jag har inte gjort några programvaru uppdateringar nu eller dylikt i samband med att det slutade att fungera. Jag har sedan öppnat det några gånger per vecka och sparat sedan dess. Senast jag kunde öppna dokumentet var i förrgår.
Jag har många backupper, men de jag har testat kräver samma förfarande..

Den verkar inte känna igen mig som författare, eftersom en av optionerna är att kontakta författaren (den öppnar då ett mail, med min mailadress).. så den känner igen min mail men inte att det är jag.
 
Upvote 0
Jag kan faktiskt inte komma på något bra här...

Även om du har satt en datum begränsning för access så skall ju du alltid som författare kunna öppna dokumentet. Någonting verkar ha hänt i går.

Skall kolla med några andra här om de har något tips.
 
Upvote 0
Jag har kollat med lite ytterligare folk här utan att få några vidare uppslag. Hoppas du kan lösa det på något annat sätt...:cry:
 
Upvote 0
Hej och stort tack för att du försökte!

Läget är oförändrat, jag börjar starkt tvivla att jag ska kunna lösa problemet. Det känns som makten ligger utanför min dator och därmed min kontroll. Jag har läst om annat skyddat materiel, som då kunde låsas om man gjorde hårdvaru förändringar på datorn. Jag HAR bytt processor för nånon månad sen, det har initiallt fungerat efter det.

Så jag har därför startat upp en äldre dator, som jag hade behörigheten installerad på förut. Men den behövde också förnyas, vilket ledde till samma ändlösa slinga. Jag har också testat alla backupper från i år, det är exakt samma problem med dom.. Tyvärr var det ett helt år sedan jag sparade en "upplåst" kopia, så det har skett en del förändringar som jag troligen kommer förlora..

Men det hela är väl ett extremt i-landsproblem kan jag ana, tack så länge
 
Upvote 0
Jag gav efter en tid upp iden att försöka få access till mitt dokument.
I dag startade jag upp den gamla datorn, som bara har stått sedan sist.

I dag GICK DET förnya behörigheten!!!! Helt otroligt, jag har inte ändrat eller tillfört någonting.

Jag skyndade mig att låsa upp dokumentet och spara det olåst..
men av nyfikenhet testade det låsta dokumentet även på en annan dator, det går där också!!!

Nästan så jag börjar tro att jag drabbades av någon bugg, som de nu har fixat.

Ännu ett tack för ert engagemang
 
Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,214,973
Messages
6,122,534
Members
449,088
Latest member
RandomExceller01

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top