computerlogica : haakje of kommapunt teveel of ontbreekt

littlepete

Well-known Member
Joined
Mar 26, 2015
Messages
503
Office Version
  1. 365
Platform
  1. Windows
hallo !

dit stuk uit mijn formule geeft een error : teveel argumenten...
nochtans is dit een exacte kopie van het deel met geboorte, geboorteplaats, overlijden en overlijdensplaats...
dat deel werkt perfect, en hier dus niet...

welk haakje of kommapunt verstoort alles?
(dtxt is een zelgemaakte functie om de datum in leesbare tekst om te zetten); hl doet hetzelfde als de functie hoofdletters...

bedankt voor de tip !!!

VBA Code:
&als(t5<>"";Als(v5<>"";Als(w5<>"";Als(x5<>"";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5)&" in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5)&" en " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5)&" in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5) &". ");
Als(x5<>"";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5)&" in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5)&" in "&hl(V5)&"; " &". "));
Als(w5<>"";x5<>"";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5) & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5)&" en " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5) & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5) &". ");
Als(x5<>"";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5) & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt op "&dtxt(T5) &". ")));
Als(v5<>"";Als(w5<>"";Als(x5<>"";
"werd gedoopt in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5)&" en " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "communie was op "&dtxt(W5) &". ");
Als(x5<>"";
"werd gedoopt in "&hl(V5)&"; " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
"werd gedoopt in "&hl(V5)&". "));
Als(w5<>"";x5<>"";
ALS(BL5="m";"Hij had zijn communie op ";"Zij had haar communie op ") &dtxt(W5)&" en " & ALS(BL5="m";"zijn ";"haar ") & "vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";
ALS(BL5="m";"Hij had zijn communie op ";"Zij had haar communie op ") & dtxt(W5) &". ");
Als(x5<>"";
ALS(BL5="m";"Hij werd gevormd op ";"Zij werd gevormd op ") & dtxt(X5)&". ";""))))
 

Excel Facts

Get help while writing formula
Click the italics "fx" icon to the left of the formula bar to open the Functions Arguments dialog. Help is displayed for each argument.
volgens mij bereik je hiermee hetzelfde resultaat, maar dan wat simpeler en zonder zijn/haar complicaties.
Ik heb het niet kunnen testen wat ik heb geen bron data, en weet ook niets van je dtxt formule af.

=als(T5<>"";"Werd gedoopt op "&dtxt(T5);"")&
als(V5<>"";" in "&hl(V5)&". ";"")&
als(en(T5<>"";V5<>"");". ";"")&
als(W5<>"";"De communie was op "&dtxt(W5)&". ";"")&
als(X5<>"";"Het vormsel was op "&dtxt(X5)&". ";"")

Je kunt met alt-enter een nieuwe regel toevoegen in een formule, dat maakt een en ander al een stuk overzichtelijker. Maar ook daarmee kom ik niet echt tot een oplossing voor jou versie van de formule.

Maar als je wilt dat je bestanden ook gebruikt blijven worden als je een paar weken ziek of op vakantie bent, dan is het niet handig om zulke lange formules te gebruiken. Onderhoud door derden wordt hiermee zo goed als onmogelijk gemaakt.
 
Upvote 0
vervang overal waar je een hij of zij invult door PVNW (van persoonlijk voornaamwoord) en waar je zijn of haar invult door BVNW (bezittelijk voornaamwoord). Je mag natuurlijk ook je eigen inspiratie gebruiken.
dat wordt bijvoorbeeld "werd gedoopt op "&dtxt(T5) & " BVNW communie was op "

Dan kan je omheen die formule al die BVNW's en PVNW's in 1 keer vervangen
substitueren(substitueren(formule;"BVNW";als(BL5="m";"zijn";"haar"));"PVNW";als(BL5="m";"hij ";"zij"))
uit de losse pols geschreven, dus even aantal haakjes, etc zelf checken
 
Upvote 0
Solution
het probleem hierboven is ondertussen opgelost,
ik ben nu inderdaad bezig met het vervangen van een zelfde reeks stappen door een formule...
zo heb ik al naam, ouders en adres als functie die op zichzelf de juiste data verzamelen en zo de 20.311 letters
lange formule (opgedeeld in drie kolommen) korter maakt :)
goeie suggestie ik ga daar dus zeker mee verder :) bedankt voor de tip !
 
Upvote 0
vervang overal waar je een hij of zij invult door PVNW (van persoonlijk voornaamwoord) en waar je zijn of haar invult door BVNW (bezittelijk voornaamwoord). Je mag natuurlijk ook je eigen inspiratie gebruiken.
dat wordt bijvoorbeeld "werd gedoopt op "&dtxt(T5) & " BVNW communie was op "

Dan kan je omheen die formule al die BVNW's en PVNW's in 1 keer vervangen
substitueren(substitueren(formule;"BVNW";als(BL5="m";"zijn";"haar"));"PVNW";als(BL5="m";"hij ";"zij"))
uit de losse pols geschreven, dus even aantal haakjes, etc zelf checken
Is er op MrExcel een plaats waar je een zelfgemaakte oplossing kan aanbieden? ...
 
Upvote 0
op het eerste zicht niet, tenzij je het als een vraag aanbrengt en dan omschrijft wat jouw oplossing zo anders maakt + vragen om die oplossing te evalueren.
Misschien krijg je op die manier een versie 2.0 voor je oplossing ???
 
Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,215,635
Messages
6,125,945
Members
449,275
Latest member
jacob_mcbride

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top