tjdickinson

Board Regular
Joined
Jun 26, 2021
Messages
61
Office Version
  1. 365
Platform
  1. Windows
The initial part of my query is similar to some other posts (although I am not adept enough at VBA to modify the code as needed to suit my purposes), but because the second part goes beyond what I've been able to find already on the forum, I thought I'd post the whole question here.

I'm working on a massive project to correlate the content of textbooks to the local national curriculum. There are various complicated subdivisions which I won't elaborate on, but the point is that it's not as simple as just pulling up 'this' document and mapping one to the other. There are multiple similar documents that I need to compare to the textbooks, so I am looking for a way to automate merging these documents together to save me loads of prep time and mapping time. (I'm not exaggerating when I say it'd save me literally months of work.)

Thus I would like, if at all possible, some macro, function, etc., that can do this. I would like to avoid using in-sheet formulas because I eventually need to repeat this process a bunch more times with other documents. I'm including the whole process in this description in order to make the automation more optimal and to make it more adaptable when there are documents with slightly different structures.

The example that follows uses three sources, 'D', 'DA', and 'A', which were individual worksheets I combined into one (copy and paste) and then sorted. (If the solution to my problem would work better with the lists separated, ex. so that it can search 'row 2' in all sheets, rather than 'rows 2, 3 and 4' in one worksheet, that's possible.) Here is an excerpt from the beginning of the (combined) worksheet:

ETn download GO.xlsx
ABFGH
1TypeFinaliteitPrefixDoelAfbakening
2sleutelcompetentieA1Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
3sleutelcompetentieD1Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
4sleutelcompetentieDA1Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
5bouwsteenAEen gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
6bouwsteenDEen gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
7bouwsteenDAEen gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
8gewoon doelA1.1De leerlingen ontwikkelen een gezonde levensstijl.°
9gewoon doelD1.1De leerlingen ontwikkelen een gezonde levensstijl.°
10gewoon doelDA1.1De leerlingen ontwikkelen een gezonde levensstijl.°
11gewoon doelA1.2De leerlingen zijn bereid om te reageren op mogelijk verslavend gedrag.°
12gewoon doelD1.2De leerlingen zijn bereid om te reageren op mogelijk verslavend gedrag.°
13gewoon doelDA1.2De leerlingen zijn bereid om te reageren op mogelijk verslavend gedrag.°
14gewoon doelA1.3De leerlingen vergelijken hun eigen gezondheidsgedrag met recente wetenschappelijke inzichten.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Hulpverleners en hulporganisaties die werken rond gezondheidszorg zoals de huisarts, het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), de ziekenfondsen,
15gewoon doelD1.3De leerlingen vergelijken hun eigen gezondheidsgedrag met recente wetenschappelijke inzichten.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Hulpverleners en hulporganisaties die werken rond gezondheidszorg zoals de huisarts, het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), de ziekenfondsen,
16gewoon doelDA1.3De leerlingen vergelijken hun eigen gezondheidsgedrag met recente wetenschappelijke inzichten.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Hulpverleners en hulporganisaties die werken rond gezondheidszorg zoals de huisarts, het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), de ziekenfondsen,
17subdoel van het GO!A1.3.1De leerlingen ordenen hulpverleners en hulporganisaties die ondersteuning bieden op basis van vooraf gedefinieerde ordeningscriteria
18subdoel van het GO!D1.3.1De leerlingen ordenen hulpverleners en hulporganisaties die ondersteuning bieden op basis van vooraf gedefinieerde ordeningscriteria
19subdoel van het GO!DA1.3.1De leerlingen ordenen hulpverleners en hulporganisaties die ondersteuning bieden op basis van vooraf gedefinieerde ordeningscriteria
20subdoel van het GO!A1.3.2De leerlingen vergelijken meerdere recente wetenschappelijke inzichten met elkaar omtrent gezondheid (voeding, hygiëne en beweging)
21subdoel van het GO!D1.3.2De leerlingen vergelijken meerdere recente wetenschappelijke inzichten met elkaar omtrent gezondheid (voeding, hygiëne en beweging)
22subdoel van het GO!DA1.3.2De leerlingen vergelijken meerdere recente wetenschappelijke inzichten met elkaar omtrent gezondheid (voeding, hygiëne en beweging)
Sheet1
Cells with Conditional Formatting
CellConditionCell FormatStop If True
A1:E22Cell Valuecontains ""textNO

Note that:
  • Column B indicates the level (and source document): D/DA/A
  • Columns C:E were used for sorting purposes; they can be ignored
  • Column F is the learning objective number
  • Column G is the learning objective
  • Column H is the elaboration of the learning objective, abbreviated in this example for readability.
Even without an understanding of the language, it's clear that there's a lot of repetition in this sheet, which is where the merging comes in. So, for example, in rows 2, 3, and 4, column G is identical, column H is identical, and column F is identical. Thus rows 2, 3, and 4 should be merged, and B2 should contain 'A/D/DA' (or better, 'D/DA/A'). If, for example, H2 contained some text while H3 and H4 remain blank, then rows 3 and 4 would merge in the same way (and B3 would be 'D/DA'), and row 2 would remain as is. Then this repeats for all rows in the sheet.

The biggest challenges are that there might not always be three rows to compare, or the rows to compare might not always be consecutive. For example:

ETn download GO.xlsx
ABFGH
447gewoon doelA3.8De leerlingen produceren schriftelijke teksten in functie van doelgerichte communicatie met behulp van sleutelwoorden, bouwstenen of een voorbeeld.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Woordenschat: zeer elementair repertoire bestaande uit transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste
448gewoon doelD3.8De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.7 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.7 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.7
449gewoon doelDA3.8De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.7 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.7 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en
450bouwsteenDKenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
451bouwsteenDAKenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
452gewoon doelA3.9De leerlingen nemen deel aan mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.7 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.7 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.
453gewoon doelD3.9De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans én het Engels, tenzij gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans of het Engels gelden door de aanduiding van
454gewoon doelDA3.9De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans én het Engels, tenzij gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans of het Engels gelden door de aanduiding van respectievelijk [F] of [E].) Feitenkennis - Betekenissen van
455gewoon doelA3.10De leerlingen nemen deel aan schriftelijke interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.8 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.6 en 3.8 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.8
456gewoon doelD3.10De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans én het Engels, tenzij gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans gelden door de aanduiding [F].) Feitenkennis
457gewoon doelDA3.10De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans én het Engels, tenzij gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans gelden door de aanduiding [F].) Feitenkennis
458bouwsteenAKenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
459bouwsteenDInzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
460bouwsteenDAInzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
461gewoon doelA3.11De leerlingen gebruiken de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans of het Engels, afhankelijk van de keuze van het schoolbestuur om Frans of Engels aan te bieden. Waar
462gewoon doelD3.11De leerlingen tonen interesse in culturele contexten waarin vreemde talen worden gebruikt.°
463gewoon doelDA3.11De leerlingen tonen interesse in culturele contexten waarin vreemde talen worden gebruikt.°
464gewoon doelA3.12De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans of het Engels, afhankelijk van de keuze van het schoolbestuur om Frans of Engels aan te bieden. Waar gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans gelden, door de
465gewoon doelD3.12De leerlingen illustreren bij het lezen en beluisteren van teksten aspecten van maatschappijen en culturen waarin de doeltaal wordt gesproken.Met inbegrip van kennis Feitenkennis Conceptuele kennis - Enkele kenmerkende aspecten van maatschappijen en culturen waarin de doeltaal wordt gesproken (bv. op vlak van dagelijks leven,
466gewoon doelDA3.12De leerlingen illustreren bij het lezen en beluisteren van teksten aspecten van maatschappijen en culturen waarin de doeltaal wordt gesproken.Met inbegrip van kennis Feitenkennis Conceptuele kennis - Enkele kenmerkende aspecten van maatschappijen en culturen waarin de doeltaal wordt gesproken (bv. op vlak van dagelijks leven, leefomstandigheden, lichaamstaal)
467bouwsteenAInzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
468bouwsteenDLiteratuur in vreemde talen beleven.
469bouwsteenDALiteratuur in vreemde talen beleven.
470gewoon doelA3.13De leerlingen tonen interesse in culturele contexten waarin vreemde talen worden gebruikt.°
471gewoon doelD3.13De leerlingen staan open voor literaire teksten.°
472gewoon doelDA3.13De leerlingen staan open voor literaire teksten.°
Sheet1
Cells with Conditional Formatting
CellConditionCell FormatStop If True
A447:E472Cell Valuecontains ""textNO

Rows 450 and 451 are identical, but notice there's no 'A' in column B. This is because A 3.9 and A 3.10 are actually part of the previous group. In row 458 we actually find A's version of rows 450 and 451. Thus A 3.11 is comparable to D/DA 3.9, A 3.12 is comparable to D/DA 3.10, row 467 is comparable to rows 459/460, and A 3.13 is comparable to D/DA 3.11. (And A has no equivalent of D/DA 3.12 or 3.13.)

So I need the function to be able to search more broadly, as well, and to merge identical rows in different places, while still maintaining at least a semblance of the same structure. The result, then, would look something like this, with A 3.9 and A 3.10 before D/DA 3.9, and D/DA 3.9 merged with A 3.11:

ETn download GO.xlsx
ABFGH
475gewoon doelA3.9De leerlingen nemen deel aan mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.7 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.7 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.
476gewoon doelA3.10De leerlingen nemen deel aan schriftelijke interactie in functie van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis Feitenkennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.8 Conceptuele kennis - Zie eindtermen 3.4 t.e.m. 3.6 en 3.8 Procedurele kennis - Zie eindtermen 3.4 en 3.8
477bouwsteenD/DA/AKenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
478gewoon doelD/DA A3.9 3.11De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.Met inbegrip van kennis (Onderstaande kenniselementen gelden voor het Frans én het Engels, tenzij gespecificeerd dat ze enkel voor het Frans of het Engels gelden door de aanduiding van
Sheet1
Cells with Conditional Formatting
CellConditionCell FormatStop If True
A475:E476Cell Valuecontains ""textNO
A447:E472,A477:E480Cell Valuecontains ""textNO

Now, all of that has to do with and presupposes identical cells. This next part, if there's some way of automating it, would save me more time than I can imagine.

If we look again at D/DA 3.9 and A 3.11, we see that they aren't actually identical, but they are very similar:
  • D/DA 3.9: De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.
  • A 3.11: De leerlingen gebruiken de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.
The only difference is that D/DA 3.9 includes 'het inzicht in'. This is the second layer of the automation. After the first process recognises D 3.9 and DA 3.9 as identical and merges them, I want it to then notice that the 'new' D/DA 3.9 and A 3.11 are similar, and then merge them with condition: the final result should appear as:
  • De leerlingen gebruiken {D/DA: het inzicht in} de belangrijkste regels en kenmerken van vreemde talen als taalsystemen ter ondersteuning van doelgerichte communicatie.
where the 'D/DA' is pulled from column B. Thus, if it were the other way round, then it would have {A: het inzicht in} instead. Oftentimes the differences between the objectives or between the descriptors are merely inclusions (or exclusions) of modifiers, adjectives, adverbs, etc. Sometimes, especially in the parts in column H, there can be even whole sentences that are added.

I realise this is a very big thing to ask, and I am immensely grateful to anyone who can help provide me something that would, again, literally save me months of manual work. I know it's a bit complicated, but it seems like the kind of thing Excel should be able to manage. Thank you in advance for your efforts and help!
 

Excel Facts

What do {} around a formula in the formula bar mean?
{Formula} means the formula was entered using Ctrl+Shift+Enter signifying an old-style array formula.

Forum statistics

Threads
1,215,402
Messages
6,124,708
Members
449,182
Latest member
mrlanc20

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top