rij met volgende chronologisch item bovenaan plaatsen

littlepete

Well-known Member
Joined
Mar 26, 2015
Messages
503
Office Version
  1. 365
Platform
  1. Windows
hallo,

ik heb een adressenlijst-agenda met alle gegevens van familie en vrienden.
de zes eerste kolommen zijn zichtbaar en vullen het scherm. de kolommen g tot en met by bevatten alle courante gegevens...
telkens naast de kolom van geboortedatum, overlijdensdatum, trouwdatum, ... staat een kolom die de datum in getal weergeeft: geboren op 19/4 wordt zo 04191;
overleden op 17 maart 2020 is dan 03173...

filteren en sorteren lukt prima, maar de gevraagde lijsten (bv. alle overlijdens in april,alle trouwdata in augustus,...) zijn steeds langer dan het scherm. en bovenaan
het scherm staat steeds het eerste item van de gevraagde maand.

hoe kan ik de lijst verschuiven zodat de eerst zichtbare rij bovenaan een item van vandaag of de eerstvolgende dagen is?
 
maar ik denk dat niets vinden resulteert in alles blijft zoals het is... hij moet wel altijd iéts vinden, namelijk de datum van vandaag gevolgd door een cijfer OF een datum na vandaag met een cijfer achter... op dit moment zou hij bij de lijst van geboortes in maart die een resultaat geeft van 19 rijen, moeten schuiven tot de derde rij (oorspronkelijk) bovenaan staat, twee rijen omhoog dus...
 
Upvote 0

Excel Facts

How can you turn a range sideways?
Copy the range. Select a blank cell. Right-click, Paste Special, then choose Transpose.
Het datatype van kolom BH is denk ik het probleem.
Kan je met die data rekenen? Kan je bijvoorbeeld de som-functie loslaten op de gehele kolom?
Wordt die met de hand ingevoerd? Is het geen formule?
Wat is de opmaak: getal of tekst?
 
Upvote 0
opmaak van de kolom bh is gewoon tekst, het is niet de bedoeling ermee te rekenen maar ik ga ervan uit dat excel kan dat
04191 (geboortedatum 19/4) kleiner is dan bv. 05203 (getrouwd op 20/5) ...

ik denk dat het stukje macro zo moet gaan:
zet de datum van vandaag om in 0303 (we zijn vandaag 3 maart) en voeg nul toe => 03030
zoek de eerste waarde die groter is dan deze 03030 bv. overleden op 5/3 => 03054 ...
zet deze rij bovenaan...

btw: thx voor de hulp :)
 
Upvote 0
Dat doet de macro ook.

Maar in post #1 heb je het over getallen.
In post#5 heb je het over datumformaat.
Nu blijken het teksten te zijn.
 
Upvote 0
sorry dat was maar een manier van spreken om het over de omgezette datums in tekst te hebben... het is dus tekst :) !!!
 
Upvote 0
a = Application.Match(Val(searchdate), rng, 1) --> a = Application.Match(searchdate, rng, 1)
 
Upvote 0
wijziging van dat eerste deel door het deel na de pijl geeft als resultaat dat de eerstvolgende niet gebruikte rij (onder de laatste uit de lijst)
bovenaan het scherm komt te staan, een "leeg" scherm dus... heb even gecheckt op datum van vandaag zelf zijn er geen items, hij zou dus moeten terechtkomen op de eerstvolgende datum en die bovenaan zetten...
 
Upvote 0
Kolom BH is toch gesorteerd van klein naar groot? Ik bedoel A naar Z?
 
Upvote 0
ja dat klopt elke lijst die ik opvraag wordt op dezelfde manier gesorteerd :) ! chronologisch van oudste naar recentste dus : 01011 01015 01313 02152 ...
 
Upvote 0
U bedoelt waarschijnlijk van januari tot en met december.
 
Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,215,098
Messages
6,123,082
Members
449,094
Latest member
mystic19

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top