BITOCH(IP-adress, nätmask)

deadlyjack

New Member
Joined
Aug 21, 2021
Messages
23
Office Version
  1. 365
  2. 2019
Platform
  1. Windows
Tjena,
Jag försöker förstå mig på hur ChatGPT menar när jag ska räkna ut nätverksadressen baserat på IP-adressen och nätmasken i CIDR-notation.
Det jag håller på att bygga är en kalkyl för Subnetting. Min första kalkyl för Binära tal är klar och fungerar utan problem.
Fun facts: Jag upptäckte att man kan använda sig utav formeln: =DEC.TILL.BIN efter det att jag var klar med min kalkyl för binära tal.
Det är enbart de gula cellerna man får skriva in manuellt i, resterande är automatiserat...
1681398306416.png


Anyway, F20, där det står #OGILTIGT!, verkar inte fungera utifrån hur ChatGPT sa att jag skulle skriva... Formeln står till vänster om cellen.

1681398639446.png


Jag har aldrig jobbat med BITOCH förr, så vet inte riktigt hur jag bör skriva för att få formeln att fungera... Någon som har tid att hjälpa?

Jag är inte klar ännu, ska även slänga in allt enligt nedan, men tänkte mest be om hjälp för denna enstaka formel 😊





Detta är svaret jag fick av ChatGPT:
Ja, jag kan hjälpa dig med att generera en kalkyl i Excel för att räkna ut nätverksadress, första host, sista host, broadcast och nästa subnät baserat på CIDR-notationen och informationen om IP-adressen och nätmasken som du har beskrivit.

Här är stegen att följa för varje IP-adress:

  1. Konvertera nätmasken till binärt format.
  2. Beräkna antalet bitar som används för nätverksadress och antalet bitar som används för hostadress baserat på nätmasken.
  3. Beräkna antalet subnät baserat på antalet bitar som används för nätverksadress.
  4. Beräkna antalet hosts per subnät baserat på antalet bitar som används för hostadress.
  5. Bestäm vilket subnät IP-adressen tillhör baserat på nätverksadressen.
  6. Beräkna nätverksadressen för det subnätet.
  7. Beräkna första hostadressen för det subnätet.
  8. Beräkna sista hostadressen för det subnätet.
  9. Beräkna broadcastadressen för det subnätet.
  10. Beräkna nästa nätverksadress baserat på antalet hosts per subnät.
Följande Excel-formel kan användas för att räkna ut nätverksadressen baserat på IP-adressen och nätmasken i CIDR-notation:

=BITAND(IP-adress, nätmask)
 

Excel Facts

Back into an answer in Excel
Use Data, What-If Analysis, Goal Seek to find the correct input cell value to reach a desired result

Forum statistics

Threads
1,215,268
Messages
6,123,972
Members
449,137
Latest member
yeti1016

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top