onrechtstreekse verwijzing: waarde cel "ouders" plaatsen in rij "kind"

littlepete

Well-known Member
Joined
Mar 26, 2015
Messages
503
Office Version
  1. 365
Platform
  1. Windows
hallo
mijn adressenlijst werkt perfect...
basically is het een adressenlijst met alle mogelijke gegevens van elke persoon.
rijen 1-3 zijn koptitels; rij 4 is de autofilter, en vanaf rij 5 gegevens.
de kolommen a-f zijn zichtbaar op het scherm, en geven in mooi nederlands de gegevens weer : niet: "geboortedatum: 19.04.1961" maar "x werd geboren op woensdag 19 april 1961 in Rocourt"...
kolom D bevat een lijn met "moeder: " en "vader: "
kolom k-by bevatten alle gegevens.
kolom N (voornaam) ; kolom O (naam) ; kolom Q (transcript) ; kolom BR (moeder) en kolom BS (vader)

probleem:
alle namen worden geschreven in de eigen taal, er zitten een aantal arabische namen in, en in transcriptie geef ik de naam weer in onze letters.
deze twee kolommen vul ik zelf in, door de naam van die persoon te kopieren vanuit diens eigen rij.

hoe kan ik in de rij van zoon of dochter (bv. in rij 10), in de kolom D na "moeder: " of "vader: " verwijzen naar de cel met de naam van moeder (rij 68) of vader (rij103)
in plaats van deze over te tikken?

hartelijk dank voor de hulp !
peter, zoon van jeroom en hilde
 

Excel Facts

Excel Can Read to You
Customize Quick Access Toolbar. From All Commands, add Speak Cells or Speak Cells on Enter to QAT. Select cells. Press Speak Cells.
Ben er niet zeker van wat je bedoelt, maar volstaat een simpele verwijzing niet? Zoals bijv:
=BR68 of =BS103
 
Upvote 0
als ik dat doe staat er in kolom f5 (mijn rij) : "mijn moeder is =br68 en mijn vader is =bs103" ...

kijk: stel ik sta in rij 5 ; mijn vader in rij 8 en mijn moeder in rij 12.
n5 is mijn voornaam; o5 is mijn achternaam.
maar: de kolommen a-f zijn zichtbaar (zoom) de kolommen g-by dienen om alle "droge" gegevens te bevatten die worden weergegeven in de kolommen a-f.

kolom f bevat zo voor mij : "peter dejaeger is geboren op woensdag 19 april 1961. zijn moeder is Hilde Van Hulle en zijn vader is Jeroom Dejaeger"
in kolom f staan nu de gegevens uit kolom br voor de moeders naam en bs voor vaders naam. (zelf ingevuld)
in deze formule zou ik ... beginletter(br12) & hoofdletters(bs12) willen vervangen door een rechtstreeks verwijzing naar de moeder en vader volgens (allicht) de inhoud van de kolommen br en bs van de rij van de moeder en de vader...
 
Upvote 0
als ik dat doe staat er in kolom f5 (mijn rij) : "mijn moeder is =br68 en mijn vader is =bs103" ...
Dat komt omdat de cel opmaak staat ingesteld op tekst. Als je de opmaak van die cellen wijzigt naar Algemeen (of zo, denk ik, in Engels het is General) en het opnieuw probeert, dan moet het goed gaan ...


littlepete.gif
 
Upvote 0
Dat komt omdat de cel opmaak staat ingesteld op tekst. Als je de opmaak van die cellen wijzigt naar Algemeen (of zo, denk ik, in Engels het is General) en het opnieuw probeert, dan moet het goed gaan ...


View attachment 48838
klopt helemaal !!! ik wil nog een stapje verdergaan, want zo moet ik toch manueel weer elke moeder en vader invullen.

in kolom g kan ik de rij van de moeder invullen en in kolom h die van de vader ... kan ik dan
in plaats van " =n142" daar zetten "= N & (rij moeder)" ? en voor vader "= O & (rij vader)"
waardoor de formule doorgetrokken kan worden van 5 tot het einde...
hoe doe ik dat? (dat zou het meteen helemaal af maken :) )
 
Upvote 0
Dat kan met de INDIRECT functie, zoiets als in:
Excel Formula:
=INDIRECT("N"&G5)
of
Excel Formula:
=INDIRECT("O"&H5)
 
Upvote 0
Dat kan met de INDIRECT functie, zoiets als in:
Excel Formula:
=INDIRECT("N"&G5)
of
Excel Formula:
=INDIRECT("O"&H5)
tien op tien van de meester en een bank vooruit !!! een beetje puzzelwerk maar dit is het eindresultaat van die lijn in de formule:

&ALS(EN(BR5<>"";BS5<>"");"ouders zijn "&INDIRECT("N"&BZ5)&" en "&INDIRECT("n"&CA5)&". ")
en dat geeft dan:
"Zijn ouders zijn Hilde en Jeroom"

hartelijk dank voor de snelle hulp, ging het altijd maar zo vlot !!! we zijn weer een stap verder en ik heb weer een paar interessante dingen
bijgeleerd, dat is toch nog altijd het leukste aan excel !!! bedankt !
 
Upvote 0
Graag gedaan en bedankt voor je reply.
 
Upvote 0
Graag gedaan en bedankt voor je reply.
hallo :)
ik heb nu netjes alle mama's en papa's vervangen door hun respectievelijke rij... de formule werkt perfect...

echter:
als ik in de toekomst een persoon toevoeg schuiven alle volgende rijen (en dus de verwijsnummers) OOK op ! en dan
zou ik dus alle rijen met ouders opnieuw moeten nakijken...

is er een manier om de verwijzing naar rij X "vast" te zetten zodat, als er een rij voor wordt geplaatst, de verwijzing blijft gaan naar rij X
en niet naar de verkeerde rij? ... morgen ben ik een dag weg... ik kijk uit naar een antwoord waarvoor nu al dank !!!
 
Upvote 0
ik was dus blijkbaar net te laat om de vraag nog aan te vullen dit wou ik er nog bij zetten:

denk vooral niet dat ik zelf niets doe, is dit misschien een oplossing:
als ik elke cel van een moeder en vader een range naam geef en dan in die formule indirect("N"&naamvader) zet
in plaats van indirect("N"&bz5) : blijft dan de verwijzing doorgaan naar de juiste cel ? of moet er dan nog wat gebeuren?
 
Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,215,123
Messages
6,123,183
Members
449,090
Latest member
bes000

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back
Top